Diagnóza známa, léčba v mlhách
Vnímání změny klimatu nás vůbec nerozděluje: 76 % veřejnosti si uvědomuje, že změna klimatu již probíhá. A 71 % z nás definuje jako hlavní příčinu těchto změn lidské aktivity.
Tuto v ledčems pozitivní statistiku probádala Katedra enviromentálních studií Masarykovy univerzity v průzkumu České klima.
Nemá smysl přepisovat výsledky výzkumu, na ty mrkněte přímo na mapě názorů Čechů. Údaje jsou zde opravdu báječně a přehledně zpracovány. My vytáhneme „jen“ údaje, které jsou dle nás nejzajímavější pro komunikaci a marketing.
Setrvačnost médií i politiků
Naprostá většina z nás se na změně klimatu shodne a chce s tím něco dělat. Téma klimatu rezonuje celou naší společností, jen 4 % z ní změnu klimatu zpochybňuje. Přesto se stále většina médií zpátečnicky zabývá tím, zda změna klimatu probíhá. To je fakt pasé, nejen u vědců, ale i v hlavách veřejnosti.
Duch doby už je zkrátka jinde. Je na čase, aby to zbystřili i politici a téma klimatické změny začalo rezonovat v programech stran. Potřebujeme ho propsat do veškerých aktivit státní správy. V tomto tvrzení nás povzbuzuje zjištění, že 70 % české veřejnosti se považuje za ochránce přírody a dokonce asi 48 % za ekology.
Zase moc nejásejme
S klimatickou změnou chceme něco dělat, ale zádrhel se schovává v tom malém slovíčku NĚCO.
„Ne, tohle v žádném případě,“
tak reagují respondenti na otázku, zda by byli ochotni snižovat svou životní úroveň kvůli ochraně klimatu. Ochota platit vyšší daně, ceny a celkově se ve svém životě uskromnit, je mizivá.
Naopak ochota změnit svůj způsob života je výrazně vyšší. Zatím však přesně netušíme, co si pod tím lidé představují. Na to by měl navázat další průzkum. Teď jen víme, že lidé zatím navrhují pouze marginální opatření jako třeba lepší třídění odpadu.
Mlhavé znalosti
Lidé opravdu stojí o to, aby se politici, vědci a učitele podstatně více věnovali změně klimatu. Co nám však chybí, jsou respektované a známé osobnosti, které dokáží veřejnost oslovit a informovat. I to je příčina toho, že vědomosti o změně klimatu jsou velmi vágní a chatrné. Lidé velmi málo sledují problematiku, neznají lídry, ani potřebné kroky.
„To je šokující,“
reagují účastníci fokus skupin na informaci, že ČR má na hlavu vyšší produkci skleníkových plynů než třeba Indie, Británie i Čína.
Jen asi 11 % lidí se velmi dobře v této problematice orientuje. Velmi významnou skupinu obyvatel (48 %) charakterizuje právě to, že si výborně uvědomují diagnózu klimatické změny, ale o léčbě mají velmi nahodilou představu. Léčbu chtějí, ale netuší, co to obnáší.
Obavy ze změny i ochrany klimatu
Vtírá se otázka: pokud by se lidé lépe orientovali v tom, co musíme pro klima podniknout, chtěli by ho i nadále chránit? Zdá se, že ano. Výzkum naznačuje, že změnu klimatu lidé stále považují za výrazně vyšší riziko (cca 5x), než obavy z konkrétních omezení (např. omezení automobilového, leteckého, či masného průmyslu).
A co z toho pro marketing?
Otázky ochrany přírody lidi skutečně zajímá.
Příroda je dokonce nejatraktivnější mediální téma (81 %) a životní prostředí je na třetím místě (68 %), mezi se vměstnalo jen zdraví, které však s „našimi“ tématy také souvisí. Tato hitparáda je sestavena z 30 mediálních témat.
Pomněte výše uvedené a na ochranu životního prostředí a změnu klimatu se ve své komunikaci nejlépe zaměřte, pokud nabízíte různé technické vychytávky, mobilní aplikace. Zkrátka cynicky řečeno, co pomůže a nebolí.
Vysvětlování potřebných kroků bude běh na dlouhou trať plnou výmolů. Výzvy k uskromnění jsou už pro opravdové odvážlivce.
Nezapomínejte ani na fakt, že příroda a zdraví u lidí opravdu rezonují. Pokud vaše aktivity pomáhají přírodě, dejte o nich vědět. A postavte na nich celý marketingový obsah. Nezapomínejte jít od lokálního ke globálnímu, přibližujte vzdálené a zjednodušujte složité.
To není lehké, ale jde to. A zaručeně budete slavit úspěch.
Rádi vám s tím pomůžeme. Domluvte s konzultaci s Juditou Nechvátalovou a vrhneme se na to.